IJsheiligen en Masterclass

Nieuwsflits Groei & Bloei Midden-Kennemerland mei 2024

Op korte termijn vinden er een tweetal interessante lezingen plaats.  Beide lezingen worden in de middag gehouden en, zoals gebruikelijk, is de toegang voor leden van Groei & Bloei gratis. Wie trakteert u op een interessante middag? Graag tot ziens.

Morgen- en avondrood

Morgenrood water in de sloot. Avondrood mooi weer aan boord

Weeramateur Peter Paul Hattinga Verschure komt ons op donderdagmiddag 16 mei vertellen over het weer door middel van onder andere volksweerkunde, huis-, tuin- en keukenmiddelen om het weer te kunnen voorspellen: van donderglas en weerhuisje tot baro- en hygrometer.

Het weer bepaalt voor een groot deel het doen en laten van ons mensen. Vaak wordt er op een weerapp gekeken naar het weerbericht en het is ook een vast item in het journaal. Dat is vandaag de dag zo en dat was vroeger nog veel meer het geval. De oogst, en dus leven en welzijn, hingen er van af.

De lezing vindt plaats op donderdagmiddag 16 mei 2024 om 14.00 uur in de Ter Coulsterkerk in Heiloo, Holleweg 111. De zaal gaat om 13.30 uur open. Niet-leden betalen € 4,-   https://midden-kennemerland.groei.nl/home

Masterclass

In januari van dit jaar is Femke Lampe-Braun begonnen als nieuwe directeur van Groei & Bloei. Femke vindt het belangrijk dat zij haar leden kent. Niet alleen de besturen van de 135 verschillende afdelingen van Groei en Bloei, maar ook de afdelingsleden. Zo kan zij nog beter inspelen op onze interesses.
Op dinsdag 4 juni zal zij voor ons een Masterclass verzorgen met als thema: de bodem als puzzelstukje in de uitdaging van klimaatverandering. Femke is de auteur van het moestuinboek: “Groentje!”. Zij tuiniert met passie en deelt dit ook op haar instagram account. Heb je interesse in je tuin of begin je pas dan is dit een prima kennismaking. Maar ook ervaren tuiniers kunnen altijd wat bijleren.

De lezing is, zoals Femke zelf zegt, geschikt voor lichtgroene vingers en zal worden gehouden op dinsdagmiddag 4 juni 2024 om 13.30 uur in de Ter Coulsterkerk in Heiloo, Holleweg 111. De zaal gaat om 13.00 uur open. Niet-leden betalen € 4,-. https://midden-kennemerland.groei.nl/home

De zaal gaat 30 minuten voor de lezingen open. Let wel op de locatie waar de lezing wordt gegeven. Het overzicht van de lezingen in 2024 vindt u terug op de website.

• Bulborum Limmen open t/m 16 mei
  • Donderdagmiddag 16 mei, lezing IJsheiligen en Donderglazen, Heiloo Ter Coulsterkerk om 14.00 uur
  • Maandag 20 mei Lentefair op Landgoed Willibrordus Heiloo van 10.00-17.00 uur
  • Zaterdag 25 en zondag 26 mei Top in de Kop*