Aan alle leden van de volkstuinvereniging Heiloo, Locatie Hoogeweg/Groeneweg

Ok dit jaar -maar ook in 2022- hadden we een zeer warme en droge zomer achter de rug. En wij maar sjouwen met emmers en gieters: zeker als je net iets gezaaid en/of geplant hebt.
Vorig jaar gaf ik al aan dat de diversiteit van gewassen steeds groter wordt. Onze vereniging bestaat nu ongeveer 13 jaar.  Je zag toen op onze tuinen bijna uitsluitend groenten. Dat is nu wel even anders.
We zien nu veel meer fruit en bloemen. Dat kan ik me goed voorstellen: als ik bonen pluk en ik ga met een lege boodschappentas mijn supermarkt in dan zie ik het al van verre: de sperzieboontjes zijn weer in de aanbieding. En natuurlijk zijn je eigen sperzieboontjes lekkerder en gezonder want die zijn biologisch opgekweekt en er zijn geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Maar toch, ergens zit het mij niet lekker.
Met snijbloemen op je tuin is het anders. Die kun je ook altijd meenemen naar vrienden en familie. Misschien een flesje wijn erbij? “Natuurlijk, Wessel” Ik hoor het u denken

Muizen.

Op de Groeneweg is er soms overlast van muizen. Er zijn ook geen katten in de buurt en je hebt om het Groeneweg-complex een “ruige” berm. Ideaal voor muizen. In het verleden waren er wel katten. Toen stonden de huisjes op “Caendorp” niet leeg. Nu zijn daar geen bewoners, dus ook geen katten. Op de Hoogeweg is er minder overlast van muizen, er zijn voldoende katten die ’s avonds hun rondje door de tuin doen.
De muizen op het Groeneweg-complex moeten wij zelf bestrijden. De gemeente Heiloo Is van mening dat dit een privézaak is. Vooral als er tulpen op je tuin staan -daar zijn muizen gek op- is dat heel vervelend voor de betreffende tuinders. Je kunt natuurlijk klemmen plaatsen: ’s Avonds naar de tuin gaan en klemmen zetten en ‘s morgens vroeg even checken. Helaas: mijn muizen-oogst was teleurstellend. Bovendien had ik ook een roodborstje te pakken en toen ben ik er meteen mee gestopt. We kunnen natuurlijk ook gif gebruiken, vind ik toch link, en een lijmplank is verboden. De oplossing is derhalve: geen tulpen meer op de tuin. De ander bollen (scilla, narcis, lilium…..) vinden ze niet lekker.

Groeneweg

Het algemene werk op complex Groeneweg is omvangrijk: alle paden maaien en de slootkanten met de bosmaaier bewerken. Dit jaar hebben we een groep tuinders die maaien en een groep die de bosmaaier hanteert. Het complex ziet er werkelijk prachtig uit. Er zijn ook zo goed als geen tuinen die erg vervuild zijn. Wel kon je meteen na de zomervakantie zien dat er een tijdelijke “vakantievervuiling” was. Tja, logisch, als je er drie weken niet bent dan lijkt mij dit vanzelfsprekend op ons vruchtbare grondje.

Hoogeweg

Vorig jaar had de gemeente de bovenkant van de haag niet gesnoeid, waardoor deze te hoog werd voor onderhoud. Dit jaar heeft de gemeente de bovenkant wel meegenomen en is deze weer een stuk lager.
Langzaam maar zeker krijgt de weg aan de oostkant vorm. Deze weg met de hazelaar ontsluiten richting de Vennewatersweg. Langs deze weg is een stoep aangelegd. Het hoogteverschil tussen deze stoep en de achteringang van het complex is groot. We zijn in gesprek met de gemeente om dit op te lossen.

Tuin opzeggen? Graag voor 15 november

Wilt u stoppen met tuinen, misschien met pijn in het hart, maar het wordt te zwaar of zijn er andere prioriteiten gekomen? Wanneer u in 2024 geen tuin meer wilt, dan uw besluit graag schriftelijk kenbaar maken bij de ledenadministratie Wessel van Schagen (wessel(at)vanschagen.speedlinq.nl

Officieel moet dit zes weken voor het eind van het kalenderjaar. Maar het is erg prettig om het eerder te weten.

Als u op dit moment een hele of halve tuin heeft en u wilt wel blijven tuinen maar dan met een kleinere tuin, geef dat dan ook door aan Wessel van Schagen. Wessel hoeft niet te zoeken naar liefhebbers voor het vrijkomende deel van de tuin. Op de wachtlijst staan 23 toekomstige medetuinders!

Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur,